Klantvriendelijke website en teksten – VVL Notarissen Amersfoort
Eind 2015 vertelt Kees-Jan de Vries over de ambitie van zijn notariskantoor De VriesVellenga Leenknegt Notarissen. “Wij willen onze klantenkring in Amersfoort en omgeving vergroten en de tevredenheid van nieuwe en bestaande cliënten verhogen.” Hij vraagt of ik kan helpen die ambitie waar te maken. Dat kan ik.
In januari 2016 begin ik met het aanpassen van de website vvlnotarissen.nl. Alle (online) communicatie moet klantvriendelijker. Hoe realiseer ik dat?
Stap 1: research
Wat wil de VVL-klant?
Beter communiceren begint met goed luisteren naar klanten. Wat zijn hun wensen? Op welke vragen willen ze een antwoord? Wat verwachten ze van een notaris? Pas als ik een duidelijk beeld heb van De VriesVellenga Leenknegt Notarissen (VVL) en hun klanten, kan ik de website en de teksten goed aanpassen.
- Ik interview verschillende medewerkers (kandidaat-notaris en klerken) over hun werkzaamheden.
- Voor de vier receptionisten stel ik een vragenlijst op over het klantencontact aan de balie en de telefoon.
- Ik lees brochures, offertes en brieven die VVL Notarissen stuurt naar particuliere klanten en bekijk de websitestatistieken (bezoekersaantallen, bezoekersstromen, zoekwoorden en dergelijke).
Stap 2: structuur
Hoe surft de VVL-klant?
Als bezoekers op je website snel kunnen doen wat ze willen doen, worden bezoekers (sneller) klanten. Bijvoorbeeld met één druk op de knop een offerte kunnen opvragen. Een website inrichten als ideaal zelfbedieningskanaal doe je met een goede structuur: content aanbieden op een manier die voor bezoekers logisch en begrijpelijk is.
De structuur van vvlnotarissen.nl verbeter ik door:
- Het in kaart brengen van de belangrijkste vragen van bezoekers.
- Het in kaart brengen van de belangrijkste acties/taken van bezoekers.
- Het aanpassen van benamingen van pagina’s, categorieën en links, waar dat nodig is. Woorden en omschrijvingen gebruiken die bezoekers kennen en begrijpen.
- Het optimaliseren van routes die bezoekers afleggen: content plaatsen op de meest logische plek.
Stap 3: een nieuw thuis
Hoe verbeter je de homepage?
De homepage is de belangrijkste pagina van een website; daar komt alles samen. Een bezoeker moet meteen kunnen zien waar hij is: wat is dit voor een website? Daarnaast moeten bezoekers via de homepage de belangrijkste taken (toptaken) kunnen uitvoeren. Door je website te optimaliseren voor deze taken, maak je je website effectiever.
Hoe verbeter ik de VVL-homepage? Dit doe ik door:
- Het formuleren van een tagline (de essentie van de VVL-website in een paar woorden).
- Het beschrijven van de unieke eigenschappen (usp) van VVL Notarissen.
- Het benoemen van toptaken en deze ontsluiten via de homepage.
- Het herindelen van de homepage (welke onderdelen moeten worden genoemd en hoe).
Stap 4: klantvriendelijke teksten voor particuliere klanten
Hoe praat je met je klanten?
De structuur van een website moet duidelijk zijn voor bezoekers. Hetzelfde geldt voor de content. Teksten moeten informatie bevatten waarnaar bezoekers opzoek zijn en woorden en omschrijvingen bevatten die bezoekers kennen en begrijpen.
De online teksten voor particuliere klanten verbeter ik onder andere door:
- Het gebruiken van begrijpelijk taalgebruik (geen jargon).
- Het vermelden van belangrijke zoektermen (voor bezoekers en voor zoekmachines).
- Het opnemen van belangrijke taken van bezoekers in de tekst (aanzetten tot actie).
- Het verwijzen naar verwante pagina’s.
Stap 5: website aanpassen en nieuwe content plaatsen
Hoe krijg je alles op de juiste plek?
Na het ordenen, herstructureren en herschrijven, is het tijd om alles in het cms te plaatsen.
- De titels van de pagina’s pas ik aan.
- De nieuwe teksten voorzie ik van de juiste opmaak en (interne) links.
- Ik stel verschillende tekstblokken in voor de rechterbalk van de pagina’s. In de tekstblokken plaats ik nogmaals de belangrijkste taken voor bezoekers.
- In de menubalk en de onderste balk (footer) van de website plaats ik de belangrijke pagina’s.
- De homepage geef ik een make-over.
- Ik zorg dat alle content die offline gaat, verwijst naar de nieuwe content (instellen van een redirect).
En klaar!
Sinds maart 2016 staat de aangepaste website online. Zowel medewerkers van De VriesVellenga Leenknegt Notarissen als klanten zijn positief over de nieuwe content.
Categorie: Portfolio
. . .